In een eerder bericht vertelde ik dat ik tijdens de begeleiding aan de lateralisatie werkte met een meisje. Maar wat is dat nu eigenlijk; lateralisatie?
Lateralisatie betekent dat één kant van je lijf kan bewegen.
Ook staat lateralisatie voor het kunnen samenwerken van de linker- en de rechterkant van je lichaam én van je brein. Deze samenwerking in je brein is nodig voor heel veel dingen die je doet.
Eén van die dingen is lezen.
Wat gebeurt er in je brein als je leest?
Je gebruikt je rechterhersenhelft voor het herkennen van tekens, vormen en patronen (letters). In de linkerkant van je brein worden de letters omgezet in klanken, in woorden en in zinnen. Je rechterhersenhelft geeft betekenis aan de woorden en zinnen. Vervolgens heb je je linkerhersenhelft weer nodig voor het uitspreken van de woorden.
Begrijp je hoe belangrijk is dat beide kanten van het brein kunnen samenwerken?
Door beweging ontstaan er meer verbindingen in het brein. De verbindingen die ontstaan worden ook wel zenuwbanen genoemd. Zenuwbanen rijpen tijdens de eerste acht jaar van een kind. Veel spelen en bewegen zorgt ervoor dat de zenuwcellen gestimuleerd worden. Daardoor ontstaan er goede en snelle verbindingen die nodig zijn om te kunnen (leren) lezen.
Wanneer een kind 6 jaar is zijn er meestal voldoende verbindingen aanwezig die nodig zijn om te gaan leren lezen. Maar het kan ook zijn dat er nog niet voldoende rijping in het brein is, nog niet voldoende verbindingen zijn aangelegd.
Wanneer je dan begint met het aanleren van lezen kan dit de start zijn van een leesprobleem.
Nog even terug naar de lateralisatie. Voordat een kind aan de lateralisatiefase toe is heeft het al twee andere fases doorlopen.
De slurffase en de symmetrische fase. (Deze fases zijn ontwikkeld door neuroloog en psychiater P. Mesker)
De slurffase begint na de geboorte en zorgt ervoor dat een baby kan gaan leren kruipen. Tijdens de slurffase is één zijde van het lichaam gespannen en de andere zijde is ontspannen.
Wanneer een kind deze fase niet goed doorloopt is het lastig om met twee voeten tegelijk te kunnen springen. Dan is heel veel kruipen de juiste oefening!
Wat doen we dan?
~Kruipen onder stoelen en tafels door, over matjes en banken, achteruit en vooruit.
~Kruipen, kruipen, kruipen :)
~Berenloop op de grond
~Berenloop op een platte ladder
De symmetrische fase duurt van ongeveer 1 tot 6 jaar bij een kind. Beide kanten van het lichaam maken gelijke bewegingen in deze fase. In de praktijk en op school zie ik dat deze fase vaak versneld wordt doorlopen. Kinderen gaan te snel over naar de volgende fase, waardoor er hiaten en dus moeilijkheden kunnen ontstaan.
Laat een peuter, kleuter, maar ook een kind in groep 3 nog werken met twee handen!
Wat doen we dan?
~ Tekenen met twee krijtjes / potloden tegelijk.
Plak een groot vel papier op de tafel met plakband vast. Maak grote figuren met twee handen tegelijk van boven naar beneden.
~ Bal gooien en vangen met twee handen tegelijk.
~ Touwtje springen
De lateralisatiefase start vanaf ongeveer 6 jaar en duurt tot het kind ongeveer 9 jaar is. Wanneer er onvoldoende aandacht wordt besteed aan deze fase kan het kind moeilijkheden ontwikkelen in het gedrag. Ook kan het kind gaan schrijven in spiegelschrift en is heeft het kind moeite met huppelen.
Wat we dan doen?
~Op één been staan. Hoeveel tellen lukt dit? Wissel af met het linkerbeen en daarna het rechterbeen.
~Hinkelen
#psychomotorisch kindercoach #lateralisatie #slurffase #symmetrischefase #bewegenisdebasis #lerenlezen #moeitemetlezen #bewegendleren #mesker #dyslexieentouwtjespringen #marijkevanvuure #lennyzuiderduin #praktijkjekunthet #tijdtegroeien #rijpbrein #breinsamenwerking
Reactie plaatsen
Reacties